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08.02.24

w/ DISPARS (Clara Lévy & Alexis Degrenier) + GÉSIR + MICHAËL GRÉBIL LIBERG

Haunted Folklore

   

RECYCLART 13-15 Rue de Manchester B1080

 
 
 
 
 

Clara Lévy op viool en Alexis Degrenier op percussie, mechanische instrumenten en versterkte objecten vormen het duo 'Dispars'. Een sonore en verbale verkenning die voortkomt uit vriendschap... een boeiende dialoog tussen twee gepassioneerde musici. 'Gésir' biedt een krachtige, zoemende set waar ruwe, wilde, dissonante klanken zich scheuren met een meeslepende intensiteit: metalen percussie, elektrisch orgel, pipes en de Gaïda (doedelzak).

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20:00
Prix: 7€
+ BAR RESTO

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DISPARS (Clara Lévy & Alexis Degrenier)

Clara en Alexis hebben besloten om hun duo 'Dispars' te noemen. De term komt uit 'Différence et Répétition' van Gilles Deleuze. "We noemen Dispars de duistere voorloper die heterogene en ongelijksoortige reeksen met elkaar in verband brengt (...) De dispars is differentieel en discordantieel." "De dispars is tegelijkertijd (...) een punt van contact of ononderscheidbaarheid, onderscheiden in een mist van 'buurt' of 'uiterste nabijheid', en aan de rand waarvan, omdat het ook een diepe kloof is, 'wemelen' (in de zin van een mierenkolonie) van kleine verschillen."

Deze samenwerking is het resultaat van een grote vriendschap en uitwisselingen. In deze dialoog tussen twee van de meest boeiende muzikanten van vandaag gaat het over het bevragen van geluiden en spraak, het uitwissen ervan, het verschijnen van lijnen en hun vervaging, herinneringen, schrijven, hypotheses, nieuwe sporen om te verkennen.

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GÉSIR

Sans alarme, sans procès, sans prévenir l’auditeur coincé en bas, le set débute du haut de la tribune de l’orgue. Bien entendu ça bourdonne, ça percute et ça structure les relations de sons, de résonances et d’espace. Pas certain que ça cherche l’épiphanie, mais que ça batte la brèche d’un sacré ultra païen, ça oui. Les aigus, par exemple, sont violents, tendus même pour les plus ténus d’entre eux. Et clouent alors les yeux sur la hauteur masquée d’où jouent les trois bretteurs. On connaît le truc maintenant : voir pour croire etc, coucou St-Thomas. Ici on est aveuglés pourtant, ou borgnes pour les meilleurs d’entre nous, et c’est l’oreille qui reçoit les claviers non tempérés, les drones habiles, les résurgences frappées avec splendeur et justesse.
Difficile d’éviter l’illustration, de ne pas imaginer l’OST d’une crucifixion filmée par Tarkovski, en recevant cette musique au corps. Or elle ne l’est en rien, illustrative. Elle n’est que musique, et en cela magnifique. L’oreille se fournit alors en autonomie quant aux récits de batailles, en petites guerres peintes sur les enluminures et minuties du Moyen-Âge des peintres bourguignons et flamingants. Le trait est brut, revêche, ne cherche pas l’harmonie mais une chose proche l’élan nécessaire. Grimaçant parfois, plein de grumeaux et d’une vitalité qui dépasse celui qui la fait tinter. Ci-gît la radicale beauté de Gésir.
Par Guillaume Malevoisin à propos d’un concert donné au festival Météo dans l’Eglise Ste Geneviève de Mulhouse en aout 2020.

Camille Émaille :: metallic percussions
Jean Luc Guionnet :: electric organ
Julien Desailly :: Gaïda (cornemuse) and pipes

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Een reis die de tijd(en) ontvouwt. Twee ruimtes: de ene bij het vallen van de avond van de middeleeuwen met Guillaume de Machault, de andere - als een coda - bij het vallen van de avond van de twintigste eeuw met Morton Feldman.

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Tags : KUNSTEN CENTRUM

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