Stel je een concert voor met dertig luidsprekers verspreid over het hele podium en rondom jou in de zaal. Luisteren naar een geluid waarvan de bron aan het zicht wordt onttrokken. Dit is wat we Acousmonium noemen. Mis deze unieke kans niet om pianist, dirigent en componist Alain Savouret en de composities van studenten van de afdeling Acousmatica van Arts2 (Bergen) te horen tijdens dit elektroakoestische concert.
De acousmatische compositieklas van Arts2 is verheugd Alain Savouret te verwelkomen, die de dag na het concert een masterclass zal geven in Mons.
Dit concert zal grotendeels aan hem gewijd zijn, maar we zullen ook composities horen van onze masterstudenten.
ALAIN SAVOURET
Geboren in 1942, is Alain Savouret een pianist, dirigent en componist. Hij is componist van elektro-akoestische muziek (Tango, 1971), instrumentale stukken (Chant triglotte, 1984) en gemengde werken (Lettre à Miguel de Saavedra, 1985), evenals pedagogische werken (Blanche-Noire et les 24 mains, 1996). Hij is geïnteresseerd in het geluidsmateriaal, virtuositeit op het toetsenbord (Selon, 1970), de economie van compositorisch materiaal en improvisatie.
Vanaf 1987 ontwikkelt hij het concept van "maîtrise d’œuvre", een muzikale operatie die over een lange periode wordt uitgevoerd met de acteurs van het lokale leven en hun sonore erfgoed voor een enkele uitvoering (Roi Artus, departement des Landes, 1987; Veillée composée, regio Auvergne, 1992).
Acousmatisch en Acousmonium:
Het principe van het elektro-akoestische concert is dat van luisteren via een dispositief van een verscheidenheid aan luidsprekers op het podium en in de zaal. (Voor ons concert zullen er ongeveer dertig zijn). Dit dispositief wordt het Acousmonium genoemd. Het doel is om de muziek te ruimtelijk te maken door de akoestische ruimte van de zaal te laten klinken, door de klanken te laten circuleren - om het werk te benadrukken en het luisterpubliek aan te bieden met de meest nauwkeurige aanwezigheidsacuïteit.
___
FACEBOOK EVENT
___