Agenda

28.02.19 > 02.03.19

Expo PHOTO Masters Luca School of Arts

DIS(m)ASTERS OF PHOTOGRAPHY

EXPO
01.03 16:00>21:00
+ 02.03 14:00>18:00
FREE
Vernissage 28.02 tijdens Garage Pirate vanaf 19:00
Manchesterstraat 13-15, B080


Voor het negende jaar op rij gaan masterstudenten en alumni van de fotografieopleiding van St Lukas in dialoog met onze site. Fotografische taferelen, videos en installaties op alle mogelijke plekken. Geef uw zintuigen de kost.

Met : Eri Vanluchene & Mirre Nimmegeers, Sepideh Farvardin, Niene Vandromme, Jasmine Baert, Judith Desmyttere, Matthijs van der Burght, Eva Beazar, Renée Lorie, Axel De Marteau, Max Meyer


Judith Desmyttere en Renée Lorie schrijven elkaar. Brieven: in beeld, woord en vorm. Wat delen vrienden als ze niet nabij zijn? Wat ervaren ze in de tussentijd? Wat overdenken ze, zien ze, staan ze bij stil? Zowel Judith als Renée tonen in beeldtaal de spanning tussen aan- en afwezigheid, verhullen en onthullen. Vanuit deze gemeenschappelijke fascinatie ontstond dan ook het idee om elkaar brieven te schrijven. Chronologisch vertellen ze niet: wel spreken ze in flarden, atmosfeer en suggestie, indrukken die een kijker zelf tot een geheel kan maken.

Sepideh Farvardin (Esfahan, 1992) is een Iraanse fotografe die momenteel in België woont. Haar projecten richten zich voornamelijk op psychogeografie en straatfotografie. Wandelend door de straten van Europa als nieuwkomer, begonnen haar ogen achtergelaten objecten te volgen. Bezittingen die in straten en steegjes vergeten leken te zijn. Gaandeweg ontdekte ze, tijdesn deze terugkerende ontmoetingen, een gelijkenis tussen haarzelf en de onderwerpen van haar foto’s; een gevoel van plaatsloosheid en het gevoel nergens thuis te horen. In de vorm van een steeds aanzwellend archief is het project uitgegroeid tot een collectief portret van verschopte, vaak melancholische artefacten. Haar irrationele solidariteit met deze objecten is de drijvende kracht geworden achter een wereldwijde zoektocht naar bezittingen die misplaatst, onteigend of weggemoffeld lijken.

Mirre Nimmegeers & Eri Vanluchene: The King is my Neighbor (WIP) onderzoekt het latente machtsgevoel. De serie toont iconen van de macht, die afhankelijk zijn van, of functioneren als de basis van onze samenleving; ze fungeren als een afdruk die is achtergelaten op de wereld. Eri en Mirre onderzoeken hoe deze sporen zich verhouden tot lichamelijkheid, hoe de zwaartekracht of beweging van een object in een bepaalde houding terugkeert. Hun doel is om een symbolisch idee te vormen waarin ze de impact van machtsstructuren op een individu in vraag stellen.

Eva Beazar toont twee films: Nighthawks (2017) en On a hot summer day in November (2017). Nighthawks (2017) start met een dromerige, eindeloos lange rit. De ene wereld vloeit over in de andere, op het ritme van een vrouw die aardappels schilt. Ze lijkt zich te beheersen, gelaten en berustend in de repetitieve, doelloze handeling. De camera komt dichter, danst rond haar, nadert en verwijdert zich: nu we zien wroeging en onrust. In On a hot summer day in November (2017) wisselen dag en nacht zich ongecontroleerd af, we weten niet waar ons te bevinden. Figuren verschijnen zonder gelaat, een personage dwaalt. De droomwereld staat in contrast met realische, dagelijkse beelden in de metro. De tijd is onbestemd en ontwricht. Eva toont een verweven beleving van droom en waak.

Max Meyer: Een blik op het maakproces van Mistral (2019). Mistral is een poëtisch-realistische coming-of-age film over de moeilijkheden van twee jonge mensen die hun amoureuze gevoelens proberen te laten bloeien in de Antwerpse velden, bij een bandenbedrijf en een naburige boerderij. De geliefden vinden en verwerpen elkaar. Hun ontluikende liefde wordt gedreven door de belofte om trouw te zijn aan elkaar, maar toch bedreigd door de vele verleidingen van de wereld en belast met de inspanning om te vergeven.

Opgegroeid in een grote samengestelde familie, de jongste van negen. Welke band is er tussen mij en mijn broers en zussen? Een zoektocht naar identiteit. Wie ben ik? Ouderlijke acties die me vragen doen stellen bij de liefde. Wat is familie? In dit onderzoek vertelt Jasmine Baert een verhaal over de verbinding, de liefde en de ervaringen tussen haar broers en zussen en zichzelf door middel van fotografische beelden en tekst.

Niene Vandrommes algemene interesse gaat uit naar de mens. Wie zijn wij en hoe leven we? Ze vertrekt vanuit de buitenwereld en geeft die andere een centrale plaats. De vraag naar zichzelf is verschoven naar de vraag over hoe zich te verhouden tot de wereld die men omringt. Voor haar eindwerk onderzoekt ze de band met Leen Ricour, een jonge herderin. Haar camera is haar exploratie-instrument . Haar werk is een alibi om haar nieuwsgierigheid te voeden en met de realiteit rondom zich te verbinden. In Recyclart toont ze dit bijzondere proces; een buitengewone vrouw die ons in haar uitzonderlijke leefgebied toelaat.

Axel De Marteau (1994, Wilrijk) woont en werkt in Brussel. In 2016 studeerde hij af als Master Fotografie aan de LUCA School of Arts Brussels. Zijn artistieke praktijk richt zich op concepten van de habitat, stedelijke ontwikkeling, de co-existentie van mens en natuur en het fotografische medium als bemiddelaar in het creatieproces. In 2016 organiseerde Centrale For Contemporary Art zijn eerste solotentoonstelling, getiteld As a bird dives down the water. Datzelfde jaar ontving hij de LUCA Award, prijs van het Comité Hedendaagse Kunst van de KU Leuven. Zijn werk was onder meer te zien in BredaPhoto 2016, Studio Omstand (Arnhem, 2017), Vitrine #85 Sint Lukas Brussel (2018) en Terrarium (Brussel, 2018). De Marteau is ook actief als kunstcriticus. Zijn teksten zijn gepubliceerd in Metropolis M en Tubelight.

 

Expo
01.03 16:00>21:00
+ 02.03 14:00>18:00
FREE

Vernissage 28.02 tijdens Garage Pirate vanaf 19:00

Facebook event


Avec le support de/Met steun van de Vlaamse Gemeenschapscommissie & BXL Makers.


Toevoegen aan mijn agenda

← Terug

News