Agenda
23.04.13
PASSAGES: Kunstenaarsgesprekken
Emilio Lopez-Menchero & Thomas Cattrysse
Architectuur & stedenbouw Beeldende kunst
elke dinsdagavond in buffet Station Brussel-Congres
20:00 > 22:00 - inkom gratis
Station Brussel-Congres (buffet)
Pachécolaan 40
1000 Brussel (metro Kruidtuin)
Elke dinsdagavond, voor de duur van de tentoonstelling PASSAGES, gaan twee deelnemende artiesten rond de tafel zitten om te praten over hun werk, in aanwezigheid van het publiek.
EMILIO LOPEZ-MENCHERO : ‘LE RAIL’
Hoofdgang Zuidstation
Emilio Lopez-Menchero (Le Rail) legde op videofilm een performance vast waarin een stoet of processie van het Zuid- naar het Noordstation trekt. Een groep mannen, interimarbeiders, trekt met singels en touwen een lange spoorstaaf op wieltjes door de stad. Zoals een aak in vroeger tijden door mensen werd getrokken vanaf het jaagpad. ’s Ochtends verzamelde de ploeg zich aan het Zuidstation, aan de kant van de Pensioentoren om de rail voort te trekken richting Noordstation, door het stadscentrum, langs de Noord-Zuidtreinverbinding. Dit ‘uitzonderlijke transport werd geëscorteerd als betrof het een kostbare lading, op weg naar zijn eindbestemming: het voorplein aan het Noordstation. Daar wordt de spoorstaaf tijdelijk tentoongesteld als sculptuur, als een soort van horizontaal monument.
Emilio Lopez-Menchero (°1960) werd in Mol geboren uit Spaanse ouders en woont in Brussel. Hij studeerde architectuur en beeldende kunst aan La Cambre en ontwikkelde algauw een eigenzinnige, multidisciplinaire praktijk waarin stedelijke ingrepen, architectuur, acties in de openbare ruimte, fotografie, tekenen, schilderen en geluids- en videokunst samenkomen. Sindsdien laat hij zich opmerken in verscheidene musea, galerijen en festivals voor beeldende kunst met prikkelende installaties en scherpe acties. In 2000 werd hij door Jan Hoet uitgenodigd voor de Gentse stadstentoonstelling Over The Edges waarvoor hij een Tarzankreet versterkt liet weerklinken over het centrum van de stad. In Brussel kan sinds 2006 niemand omheen het werk Pasionaria: een gigantische stalen publieke spreekhoorn die hij liet bouwen in de Stalingradlaan, in de richting van het Zuidstation. Voor Festival Kanal (2010) plaatste hij aan de brug van de Vlaamse Poort, op het einde van de Dansaertstraat, richting Molenbeek, een replica van het Berlijnse historische controlepunt ‘Checkpoint Charlie’. Verkleed als Amerikaans militair hield hij er het verkeer tegen. Dit jaar poogt hij van in Zwitserland de conflictueuze werkelijkheid van de Palestijnse stad Hebron opnieuw samen te stellen.
THOMAS CATTRYSSE: ‘THE LOOP’
Walenplein, voor station Brussel-Kapellekerk
‘The Loop’ van Thomas Cattrysse visualiseert de geglobaliseerde wereld zoals ze feitelijk is: een voortdurend en eindeloos ronddraaiende machine. Een doelloze spiraal die een steeds grotere breuk creëert in ons tijd-ruimte continuüm, maar waar we ons als op een kermisattractie maar wat graag door laten meevoeren.
Thomas Cattrysse studeerde architectuur aan de Universiteit van Gent. Hij werkte reeds als architect bij Stéphane Beel en als stedelijk onderzoeker bij Architecture Workroom. Sedert anderhalf jaar is hij daarnaast ook bezig aan het project 'Lijnstad, passageruimtes aan de E19' dat hij samen met Simon De Waepenaere en in samenwerking met Labo S heeft opgestart en uitvoert. Doorheen de jaren ontwikkelt hij een groeiende interesse voor de beeldende kunst en de raakvlakken met architectuur. Voor ‘Passages’ presenteert hij voor de eerste keer beeldend werk van zijn hand.